Ahad, 18 Disember 2011

SUKARELAWAN

Alhamdulillah..bermula semalam aku menyertai program sukarelawan kerjasama kolej Kenanga dan Jabatan Perkhidmatan Awam..sejak dari sekolah g aku memang nak join program-program macam ni..alhamdulillah..Allah permudahkan jalan bagiku..pada mulanya aku hanya nak datang temu duga semalam..x sangka lak aku terus sertai kursus ni... Latihan Asas Kecemasan dan Pengurusan Bencana Sukarelawan IPTA Kenyalang..best sangat-sangat... banyak perkara baru yang aku tahu..misalnya macam mana nak bagi pertolongan bagi orang yang dalam kecemasan seperti luka, patah..alhamdulillah..aku dah belajar macam mana cara bagaimana nak buat balutan kepada mangsa berdasarkan kecederaan yang di alaminya.. selain tu..aku cuba gak macam mana nak buat CPR..aku test kat patung dewasa n kanak-kanak.. mula2 bagi tekanan kat dada aku ok..lulus..bila part bagi pernafasan..x keluar lak lampu hijau..maknanya aku gagal...aku cuba..aku cuba lagi...alhamdulillah dapat gak..heheh... agaknya bagaimana reaksi kau jika aku menghadapi situasi kecemasan yang sebenar??? alahai..ini permulaannya.. tunggu dan lihat.. :)

Tiada ulasan:

TINGGALKAN JEJAK ANDA, SAYA AKAN MENJEJAKI JEJAK ANDA KEMUDIAN