Selasa, 6 Disember 2011

BIARKAN BERLALu

semakin aku fikirkan semakin aku tidak memahami..apakah aku yang salah atau dia yang tidak menyedari kesalahan sendiri..jika benar aku yang bersalah di mata dia..biarkan dia dengan anggapannya..aku tetap aku..aku tetap begini..obsesnya aku terhadap sahabat sehingga di salah ertikan..terima kasih sahabat kerna pemahamanmu menyimpang jauh daripada niat asalku.. salah sendiri memang sukar nampak..salah orang??? on the spot...dunia persahabatan..begini gamaknya jika salah dikemudikan..
biarlah kenangan ini berlalu dengan masanya.. aku tidak sanggup lagi untuk meneruskan semua ini..semakin aku cuba perbaiki..semakin aku dipersalahkan..biarkan si ikan dengan bajanya..biarkan si ikan lepas bebas menikmati keenakan bajanya..keindahan bersahabat semakin pudar...kelam..suram..tiada manisnya lagi setelah dicemari..patutkah aku menyalahkan kisah itu sebagai punca semua ini?? oH! tidak..aku tidak sekejam itu..biarkan ikan bahagia untuk berenang ke mana saja yang dia suka...
aku punya kehidupan...dia juaga punya kehidupan... jadi mengapa perlunya aku menyibukkan diri dengan hidupnya..yang nyata di kenal siapa dirinya...kononnya..aku tidak layak untuk menegur..jadi apa gunanya sahabat..bukankah sahabat perlu menegur jika ada yang salah.. atau aku yang terperasan..atau aku yang terlalu sibuk akan dia sehingga aku sendiri yang terkena tempias bahangnya cerita itu..
Manisnya persahabatan jika dinilai dan dihayati yakni dijaga bersama-sama.. siapa aku untuk menidakkan semua ini..hanya insan biasa yang masih bertatih mencari kehidupan yang sebenar.. masih mencari apa itu erti sahabat sejati..mungkin silapku kerna terlalu obses mencari sahabat sejati sehingga aku dipersalahkan..hipokrit kononnya..
sukarnya mencari sahabat sejati umpama mencari teman sejati...benarkah begitu?? andaianku semata-mata..
andai benar perubahan ini mampu membawa impak positif pada dirinya...aku redha wahai sahabat... ya! aku yang tidak layak memiliki sahabat sepertimu yang tiada galang gantinya..jika ada pun yang lebih baik dari dirimu..tidak akan pernah menyerupai kamu..mungkinkah?? aku yang perlukan dia dan dia...atau dia, dia yang perlukan aku??? muhasabah diri.. moga ada sinar kebahagiaan di sebalik peristiwa ini...aku yakin ada hikmah disebaliknya.. KIta hanya merancang... ALLAH swt jualah yang pastinya akan menentukan segalanya...
mengalah tidak bermakana aku kalah dengan permainan ini.. aku ingin memberi ruang bagi dia agar terus bahagia..andai bahagia di penghujungnya... alhamdulillah.. jika sebaliknya... wallahu'alam..
jalan pemikiran aku yang terlalu jauh..agaknya.. sehingga tidak menyamai fikiran dia membuatkan dia tidak memahami niat asal ku... Biarlah...biarlah kisah ini terus berlalu.. Kejayaan yang aku impikan, lupakan segalanya...aku tidak akan menoleh ke belakang lagi...

Tiada ulasan:

TINGGALKAN JEJAK ANDA, SAYA AKAN MENJEJAKI JEJAK ANDA KEMUDIAN