MY BLOG

Lilypie Second Birthday tickers

Sabtu, 24 November 2012

HATIKU MILIK-MU oleh FATIMAH SYARHA


BAHAGIAN 1
Semakin kuusir semakin ia hadir,
Semakin kulupakan, semakin ia membelenggu fikiran,
Kusedar kini,
HATIKU MILIKMU
Biarpun jauh kularikan diri,
Namun ia tetap melingkar di tangkai naluri..
(Bosan! Serabut! Boleh blahlah kau Asiah Yusro! aku tak nak seksa perasaan
aku lagi) hati Umar merintih pedih. Penantian itu satu penyiksaan.
Bertahun-tahun lamanya dia menanti handsetnya berirama dengan satu mesej
kepastian daripada gadis itu. Bertahun-tahun itu jugalah jiwanya sentiasa
resah. Entah bila penantiannya akan berakhir dengan satu jawapan.Entah
bila!
"Umar, kau nak beli sim card baru, kan?" soal Fathil tatkala melihat teman
sebiliknya itu asyik membelek-belek handset..
Umar mengangguk ringkas.
"Beli yang aku punya je lah," tawar Fathil.
"Separuh harga?" acah Umar.
"Beres. Kau nak sekarang ke?"
"Tak nak" Umar acuh tak acuh.
"Cis, buang karen je!" bentak Fathil.
"Bukan tak nak beli tapi tak nak kau main-mainkan aku. Kau nak jual
betul-betul ke ni?" Umar meragui.
"Muka hensem aku ni ada gayapenipu ke?" Fathil berwajah serius.
"Aku pelik sebenarnya. Bukan ke baru sebulan kau beli sim card tu?
Tiba-tiba nak jual, mesti ada apa-apa,"
"Tak sampai pun sebulan" Fathil membetulkan fakta.
"Habis tu, nak beli yang lain pulak?"
"Mmm..dah beli pun. Aku sebenarnya nak lari dari mak we aku. Malas nak ada
apa-apa kenangan. Aku tak nak dia tahu nombor baru aku,"
"Tiap-tiap malam gayut, tiap hujung minggu asyik dating pun, boleh clash
jugak?"
"Biasalah, lelaki mudah bosan. Seplayboy-playboy aku pun, aku nak cari
perempuan baik tau. Dia ni tak kena selera gadis idaman aku lah. Aku malas
nak cerita kat kau. Kau tahu apa Umar..tak pernah bermak we,"Fathil
meluahkan.
Dia sebenarnya cemburu apabila teman wanitanya asyik mendesak dia
menceritakan tentang seorang lelaki. Teman wanitanya terlihat lelaki itu
membonceng motornya pada suatu petang dan asyik memuji ketampanannya.
(Siapa yang tidak cemburu...dan, kau tahu Umar...kaulah lelaki itu)
"Aku bukan jenis mainkan perempuan macam kau"Umar menyindir.
"Eleh...nak kutuk aku lah tu. Kau tahu tak Umar, aku clash pun sebab aku
tak nak mainkan dia lagi. Aku dah syok kat awek lain lah"
"Ish, awek malangmana lah pulak yang kanjadi mangsa kau kali ni,.. Dasar
playboy!" sinis mengenakan Fathil sambil tersenyum.
"Dengki lah tu! Kau mengaku je lah Umar, kau tu tak berani macam aku nak
cari mak we. Sampai sekarang tak der mak we. Dayus! Penakut!" Fathil pula
mengenakan Umar.
"Penakut?! Sikit pun aku tak takut lah...aku malas je!"
"Eleh, cakap bolehlah. Kau kena tunjukkan pada aku, Aku cabar kau tackle
Maziah,"Fathil tersenyum sinis. Dia yakin Umar akan tewas dengan
cabarannya.
"Maziah mana pulak ni?"
"Classmate aku. Sombong betul dia..buat aku tercabar je. Nanti ada peluang
aku tunjuk kat kau. Tapi ingat, aku memang dah syok giler kat dia. Aku
suruh kau tackle je, pas tu bagi jalan kat aku,"
"Kau kanmahir bab-bab tackle perempuan ni. Kau je lah tackle dia,"
"Kanbetul kau penakut. Malu aku nak ngaku kawan. Kau tahu tak, Maziah ni
bukan perempuan spesis biasa-biasa, dia lain sikit lah. Sebab tu kalau kau
boleh tackle dia, memang aku tabik kat kau,"
"Hey, aku berani lah! Tapi, buang masa aku je tackle perempuan.."Umar
menolak cabaran.
"Kau ulang lah kata kau berani 1000 kali. Aku tak kanpercaya selagi kau tak
tunjukkan pada aku. Nah, ambil sim card ni. Kalau berani, aku cabar kau
tackle Maziah dengan cara apa sekalipun" wajah Fathil hambar. Dia keluar
meninggalkan Umar sendirian. Dia ingin menghabiskan malamnya di cyber cafe,
manalah tahu kalau boleh sangkut dengan mana-mana awek dalam laman
chit-chat.
(Buang masa layan Umar. Jenis budak baik, budak baik juga lah!) bisik
Fathil.
Umar tercabar. Dia mendengus. Simcard baru diisi ke dalam handset. Sejurus
selepas itu, irama handset berbunyi.
"Hello! Fathil"suara lunak seorang gadis menerjah masuk ke gegendang
telinga Umar.
"Err, hello. Fathil tak der," Umar gugup berhadapan suara itu.
"Ah, alasan je tu! Fika tak percaya. Fika nak cakap dengan Fathil,
cepatlah.. "suara itu mendesak.
"Betul..dia keluar. Sumpah!" Umar meyakinkan.
"Dah dekat 1000 kali Fika call, kenapa dia tak angkat?"
"Sebenarnya, Fathil dah pakai nombor baru. Ni dah jadi nombor saya,"
"Fika dah agaK!dia memang nak larikan diri dari Fika. Tak tahu apa salah
Fika.. semua jantan memang macam tu, suka permainkan perempuan," suara itu
bertukar sebak. Tersentuh hati Umar.
"Tapi, tak semua.." Umar membela kaumnya.
" Fika tak pernah jumpa pun...semua lelaki yang Fika kenali tak boleh
harap,"
" Err, suatu hari nanti jumpa lah.."
" Huh, entah bila.."
" Berdoalah pada Allah,"
" Berdoa?"gadis itu ketawa terbahak-bahak mendengar saranan Umar.
(Aku buat lawak ke?) bisik Umar, keliru.
" Okeylah. Nanti saya duduk kat sejadah dan berdoa 24 jam. Untung-untung,
putera kayangan pun rasa nak turun melamar saya. Okey, bye!"gadis itu
melawak sambil ketawa lagi.
Hati Umar bergetar. Inilah kali pertama dia bercakap dengan perempuan
melalui telefon. Itupun secara tidak sengaja. Suasana di Sekolah Taman
Islamnya dulu tidak pernah memberi peluang dan ruang untuknya mengenali
seorang perempuan dengan lebih dekat. Jauh sekali untuk berhubung begini.
Kali pertama dia cubamendekati perempuan sewaktu awal masuk ke universiti.
Itupun tak dilayan. Masakan tidak, perempuan itu ialah Asiah Yusro,
perempuan yang terkenal dengan waro' di sekolahnya dulu.
Suara merdu gadis yang baru dikenali sebagai Fika itu terus
terngiang-ngiang di pendengaran.
(Merdu sungguh suaranya., tentu wajahnya pun menawan. Lagipun, Fathil syok
kat perempuan-perempuan cantik je. Tapi, kenapa boleh clash pulak?)
(Astargfirullah! Fitnah besar pada hati aku ni...)

Umar menepis bisikan-bisikan liar yang singgah di hatinya. Tiba-tiba irama
handsetnya berbunyi lagi.
"Hello, Fika ni!"
Gurlp!Umar menelan liur.
" Hello!"balas Umar.
" Mmm. Fika lupa nak kenalkan diri tadi. Saudara jugak tak kenalkan diri
pun," Umar terlopong. Suara merdu itu benar-benar menggetarkan hatinya.
" Nama penuh Fika, Nur Syafika bt Amir. Pelajar Kejururawatan. Saudara?"
" Err..Umar Al-Mujahid bin Muhammad Suyuti,"
" Wow, machonya nama. Orangnya pun mesti macho.."
" Ish, tak der lah. Biasa je..."
" Mmm, merendah diri pulak. Awak mesti best. Kalau Fika panggil abang Umar,
boleh?"
" Abang?!" Gurlp!!!
" Aa..ah..tanda respect Fika, bukanya ada apa-apa. Boleh kanabang Umar?!"
" Err.. " kelu lidah Umar.
" Okeylah bang Umar. Fika chow dulu. Nanti Fika call lagi. Kalau rindu
Fika, sms lah..miss you my hero! Ummmwah.."
Gurlp! Sudah ke berapa kali Umar menelan liur. Fikirannya jauh menerawang.
Dia cubamembayangkan wajah Fika. Hatinya dibuai bisikan-bisikan asyik
tentang seungkap nama Nur Syafika. Suara halus selunak buluh perindu itu
terus bermain-main di ingatan. Umar cubamenepis tapi kali ini dia tak
berdaya lagi. Suara itu terlalu merdu dan menggoda. Umar mengukir senyum
sendiri.
" Umar, kau nak tengok persembahan teater, tak?" Fathil mengajak. Kepalanya
ligat mengatur strategi untuk mempengaruhi Umar. Dia mesti bijak menjerat
Umar agar dia boleh bebas daripada buruan Fika. Baru petang tadi dia diburu
lagi oleh Fika dengan pelbagai pujuk rayu. Akhirnya dia menjanjikan sesuatu
untuk Fika kerana dia tahu dia tak boleh bebas daripada gadis yang licik
itu selagi Umar tak dijadikan penggantinya.
" Tak minat!"balas Umar. Ringkas.
" Cis, budak skema! Tak sporting lah kau ni. Jom lah Umar, aku bukannya
ajak kau club in, tengok teater dalam universiti je. Lagipun, bukan ada
apa-apa malam ni..bosanlah!"
" Aku tak nak!!" tegas Umar.
" Okey, kalau kau tak nak ikut, aku nak ubah plan pergi disco. Kau sanggup
tengok kawan kau nak pergi tempat maksiat, Umar?"  Fathil tahu kelemahan
Umar, seterusnya cubamenjerat.
" Tapi..Hizbi, Banna, Hanif, Faizi dan Syamil nak datang malam ni."
" Oh, kawan-kawan kau yang selalu datang tu. Baik aku chow cepat-cepat. Aku
segan lah ngan diorang tu. Geng-geng malaikat tu, aku pulak geng setan.
Ntah macam mana aku sebilik ngan kau sebab kau pun geng diorang jugak,
kan?!"
" Diorang tu satu sekolah ngan aku dulu. Tapi Hanif ngan Faizi bukan!
Mereka kawan baik aku,"
" Patutlah kau pun ala-ala malaikat skit. Tak sebulu ngan aku.."
" Hey Fathil, jangan kata cam tu! Aku pun gila-gila macam kau jugak tau.
Ingat aku suka sangat diorang datang? Aku pun dah bosan dengan diorang.
Asyik nak ajak aku pergi program agama je, ingat ni zaman sekolah dulu lagi
agaknya,"
" Kau biar betul, Umar. Cakap bolehlah.." Fathil ragu-ragu.
" Okey, aku ikut kau pergi tengok teater!"
" Hah, macam tu lah kawan aku! Jangan pandai cakap je tapi kena tunjukkan.
Macam ni lah yang aku nak."
Fathil menghidupkan enjin motorsikal krissnya. Umar membonceng di belakang.
Kepalanya asyik memikirkan pertemuan yang bakal diatur antara Umar dan
Fika.
" Eh..eh.. Maziah lah!"Fathil tak menyangka terserempak dengan Maziah.
" Yang mana?"
" Tu, tu, baju putih."
Umar berpaling ke belakang. Matanya liar meneliti gadis berbaju putih yang
sedang menunggu di perhentian bas bersama beberapa orang kawannya. Kelajuan
motorsikal yang dipandu oleh Fathil menyebabkan pandangannya mampu menatap
wajah Maziah sekilas cuma.
" Nampak tak?" suara Fathil agak meninggi melawan frekuensi angin.
" Sikit-sikit je..kau bawa motor laju sangat," balas Umar.
" Okey, aku pusing lagi sekali. Cambetul-betul tau." Fathil bertindak
seperti apa yang dikata. Sebaik sahaja melepasi perhentian bas itu, dia
memperlahankan motorsikalnya sambil berteriak gatal,
" Maaaziaaahhhh...." Gadis itu memandang tepat. Kawan-kawannya juga turut
memandang. Panahan matanya tembus ke hati Fathil hinggakan motorsikal yang
dipandunya hampir hilang kawalan. Nasib baik sempat cover.
(Boleh tahan! Tapi, macam pernah nampak, di mana ya?) bisik Umar.
Umar cubamengecam wajah Maziah sekali lagi. Matanya beralih fokus kepada
seseorang.
(Eh, Asiah Yusro?!)Dia terperanjat melihat gadis yang berada di tepi Maziah
ialah Asiah Yusro, gadis pujaan hatinya.
(Alamak, mesti Asiah Yusro terkejut tengok aku naik motor dengan budak
gila-gila macam Fathil ni. Mesti dia sangka aku tak thiqoh lagi.
Ahh,..biarkan. Boleh blah lah Asiah Yusro dengan thiqoh kau tu..kaulah
wanita paling kejam. Bertahun-tahun kau buat jiwa aku terseksa!)
Fathil mencari tempat parking berhampiran dewan besar universiti. Kakinya
pantas menyusun rentak ke dewan, diiringi oleh Umar.
" Lawa si Maziah, kan?!"
" Kau memang..cari orang lawa je!"
" Kau tahu ape! Maziah tu bukan saje lawa tapi baik, tau!"
" Buktinya?"
" Ntah?! Aku tengok dia pandai bawa diri. Nampak terjaga.."
" Perasaan kau je tu!Aku rasa perempuan macam tu berpotensi besar buat jiwa
kau terseksa," Umar belajar daripada pengalaman.
" Orang tak de mak we cam tu lah! Mana kau tahu tengok perempuan,"
" Kau jangan cabar aku, Fathil. Tengoklah nanti, dalam masa sesaat pun aku
boleh cari mak we,"
Pap! Satu tumbukan lembut singgah di bahu Fathil. Seorang gadis berwajah
jelita, beraksi menggoda sedang menarik muka masam.
" Fathil nak nyorok dari Fika, ye?!" marah gadis itu. Comel.
(Fika?! Gurlp!!)
" Umar, kau bertuah malam niĆ¢?¦memang sesaat pun!" Fathil separuh berbisik.
Umar kehairanan dan cubamentafsirkan kata-kata itu.
" Err, tak de lah Fika. Fathil sebenarnya puas cari pengganti untuk Fika.
Bukan Fathil tak suka Fika, tapi Fathil rasa ada orang yang lebih baik
untuk Fika berbanding Fathil. Itu tanda sayang ikhlas Fathil pada Fika.
Kenalkan ni Umar Al-Mujahid. Dia boleh jadi pak we baru Fika," pandai
Fathil menyusun ayat. Dia memang mahir bertanam tebu di pinggir bibir.
Hatinya melonjak-lonjak riang kerana boleh bebas daripada perempuan yang
dianggap merimaskan ini. Lagipun dia tahu, memang itu yang Fika inginkan.
Fika tentu gembira melihat lelaki misteri yang membonceng motornya tempoh
hari, kini ada di depan matanya.
Umar dan Fika saling berpandangan. Umar lemas dengan renungan tajam gadis
itu. Dia makin tenggelam dengan senyuman manis yang mula berkuntum dari
bibir mungil bak limau seulas, merah bak delima merekah.
(Cunnya Fika!) terbeliak mata Umar.
(Wow, 10 kali ganda lagi hensem dari Fathil! Macam Hritik Roshan..) Fika
pun turut terpegun dengan ketampanan Umar.
Hidup Umar makin terawang-awangan dibuai bayangan Fika. Si gadis jelita.
Teknologi sms 'dimanfaatkan' sepenuhnya sebagai penghubung saban hari.
Kadang-kadang, sampai tak tidur malam mereka berbalas sms.
(Jiwa aku selalu resah. Ibarat makan tak kenyang, mandi tak basah. Inikah
makna cinta? Ya, aku rasa, aku dah jatuh cinta!)
Kini, barulah Umar dapat merasai keseronokan memiliki seorang teman wanita
sebagaimana yang sering diceritakan oleh Fathil. Memang seronok! Umar tak
mampu lagi menongkah arus di lautan cinta remaja yang menipu daya. Dia
membiarkan dirinya terus dan terus hanyut dipukul badai cinta yang kian
bergelora. Cinta yang terumbang-ambing di samudera luas dan tak tertinjau
tepiannya. Kini, malamnya ditemani mimpi-mimpi indah,siangnya teruja dek
warna-warni cinta. Cinta itu indah.
(Fika, kau istimewa! Bagiku, kaulah penyingkap makna cinta di hati ini...
Fika, bayanganmu sentiasa menemaniku. Fika, hatiku milikmu! Oh, Fika..)
Tok!Tok! Assalamualaikum...
Kebetulan, Fathil hendak membuka pintu untuk keluar tatkala pintu biliknya
diketuk.
" Umar ada?" seraut wajah bersih seorang lelaki tercegat di depan biliknya.
Bibir lelaki itu menguntum senyuman. Tangannya dihulur untuk berjabat
tangan dengan Fathil. Fathil menyambut salam dengan kekok.
" Saya Banna..Hassan Al-Banna," lelaki itu memperkenalkan diri.
" Kenal...selalu dah nampak muka kau tapi tak tahu nama. Kau duduk kolej
sebelah, kan?!"
" Mmm...awak?"
" Aku Fathil." Sejurus selepas itu Fathil melaung memanggil Umar.
" Umar, kawan kau datang!" Tiada laung balas. Senyap. Handset Fathil pula
berirama minta diangkat.

BERSAMBUNG....

Tiada ulasan:

TINGGALKAN JEJAK ANDA, SAYA AKAN MENJEJAKI JEJAK ANDA KEMUDIAN